Pilates vadba

Tanja Želj, profesorica športne vzgoje, trenerka pilatesa, vodja modula pilates na usposabljanjih FZS in članica Strokovnega odbora FZS.

R17Pilates je specifična vadba, kjer mišice trupa (života) aktivno sodelujejo pri izboljšanju moči, gibljivosti in pravilni drži.

Pilates krepi mišice in jim daje tonus, zagotavlja gibljivost in ravnovesje, združuje misel, dušo in telo, ter pomaga ustvariti lepo oblikovano telo.

Pilates vadba ima velik vpliv na držo. Vedno pogosteje se ljudje pritožujejo nad bolečinami v hrbtu, ki so največkrat posledica slabe drže telesa. Pilates vadba spremeni slabe vzorce v kinetičnem spominu.

Popravijo se spremenjene hrbtenične krivine, ki so znak slabe drže. Prav tako se izboljša gibljivost in kontrola gibanja.

Pri Pilates vadbi se vaše telo na novo uči določenih gibanj. Govorimo o spremembi že utečenih gibalnih vzorcev. Določeno motorično nalogo pravilno ponavljate, centralni živčni sistem povezuje dogajanje v okolici z dogajanjem v organizmu. Živčni sistem si ob stalnem ponavljanju določenih gibov zapomni motorični program in ga avtomatično uporablja naprej.

To je proces motoričnega učenja, ki je sestavljeno iz treh stopenj:

• spoznavanje pravilnega giba,

• dolgotrajno ponavljanje tega giba,

• avtomatizacije tega giba.

Da si mišica zapomni en gib in ga avtomatizira, potrebuje približno oz. najmanj 2000 ponovitev. Zato je učenje pilates vadbe proces, ki lahko traja več let, če želite resnično izkusiti bistvo pilates vadbe.

Kvaliteta pred kvantiteto

Posebnost Pilates vadbe je tudi v ponovitvah. Vsaka vaja je izvedena v malem številu ponavljanj, ker je bolj pomembna kvalitetna izvedba gibanja. Resnično se morate osredotočiti/skoncentrirati in kvalitetno izvesti vsako ponovitev.

Število ponovitev vsake vaje je v glavnem med 8 in 12, vsekakor pa je lahko pri težjih vajah ponovitev 6 ali pri lažjih vajah ali vajah, ki potrebujejo več učenja, več ponovitev, tudi 15, vendar morajo biti vse izvedene korektno.

Vedno imejte v glavi, da je vaše delo odvisno od CILJEV, ki jih želite s tako vadbo doseči. Zato se vaditelj pilates vadbe ne nagiba k temu, to je pravilno in to je nepravilno (ker temu sploh ni nujno vedno tako), temveč obrazloži in argumentira, zakaj neko stvar izvaja tako in kaj lahko s tem doseže. Zato je za kvalitetnejše učenje pilates vadbe potrebno ZNANJE in več kot boste imeli znanja, lažje boste videli cilje, bolje boste argumentirali, zakaj nekaj tako izvajate in vsekakor boste ure vodili SAMOZAVESTNO, kar je za dobrega vaditelja pilates vadbe eden KLJUČNIH elementov.

RAZVOJ PILATES METODE

Joseph Hubertus Pilates se je rodil leta 1880 blizu Düsseldorfa v Nemčiji. Že kot otrok je bolehal za rahitisom, astmo in sklepnim revmatizmom. Prav zaradi tega se je začel veliko ukvarjati s športom.

Namesto predpisanih standardnih vaj je začel eksperimentirati z različnimi pristopi k vadbi. Bil je pravzaprav obseden s svojim telesom in s tem, kaj vse se lahko doseže z njim. Kot najstnik se je ukvarjal z gimnastiko, smučanjem in prostim potapljanjem. Njegova odločenost, da bo izboljšal zdravje, ga je pri štirinajstih pripeljala do proučevanja in študiranja delovanja mišic in s tem do tako izklesane postave, da je lahko poziral za anatomske risbe. Njegovo preučevanje telesa je zajemalo tudi vzhodnjaške načine vadbe, kot sta joga in tai-chi. Kmalu je zahodni način vadbe združil z vzhodnim in rodila se je nova metoda izvajanja vaj – pilates, ali kot jo je poimenoval on sam »Contrology«. Slovensko bi lahko rekli »kontrologija«, kar pomeni kontrola nad gibanjem in delovanjem telesa.

Leta 1912 je odšel v Anglijo, kjer je postal boksar, inštruktor za samoobrambo ter nastopal v cirkusu. Med 1. svetovno vojno so ga zaradi njegove nacionalnosti zaprli, tam pa je svoje sojetnike navdušil za svojo vadbo in kot pravijo, so prav zaradi tega preživeli velik izbruh gripe, ki je razsajala naokoli proti koncu 1. svetovne vojne. Svojim sojetnikom je bil mentor in učitelj; bil je zaslužen, da so ostali zdravi kljub nezdravim življenjskim razmeram. Kmalu so to odkrili tudi pazniki in vadba je postala obvezna aktivnost za celotno taborišče. Taboriščnikom, ki so bili kakorkoli poškodovani, je pomagal hitreje okrevati s tem, ko je vzmeti izpod postelje prestavil na strop, kar je omogočalo vadbo tudi leže na bolnišnični postelji. Zaradi tega so mišice hitreje okrepili, bolje okrevali. Med epidemijo gripe leta 1918, je na podeželju zbolelo več kot sedemdeset odstotkov prebivalstva, vendar so sojetniki Josepha Pilatesa ostali zdravi. Joseph Pilates je ta dejstva večkrat izpostavil.

Po 1. svetovni vojni se je vrnil nazaj v Nemčijo, v Hamburg, kjer je nemške policiste učil tehnike samoobrambe. Hkrati pa se je seznanil tudi s svetom plesa, predvsem z Rudolfom von Labanom, ki je med drugim avtor največkrat uporabljene tehnike zapisovanja plesa. Josephova popularnost v povojnem času je postajala vedno večja in k njemu je začelo hoditi na treninge veliko plesalcev in športnikov.

Leta 1926 se je odločil preseliti v ZDA, kjer so bile boljše možnosti za profesionalno kariero.

Na ladji je spoznal svojo bodočo ženo Claro, medicinsko sestro, ki se je tudi navduševala nad zdravim življenjem. Po prihodu v New York sta odprla svoj prvi studio v bližini stavbe New York City Ballet, na 8. aveniji.

K njemu so začeli zahajati plesalci, da bi dopolnili svoje tradicionalne treninge z njegovo metodo, med drugim tudi tedaj priznana plesna strokovnjaka Ruth st. Denis in Ted Shawn, ki sta za seboj potegnila še druge študente kot so Martha Graham in George Balanchine -ustanovitelja sodobnega plesa. Balanchine je J. Pilatesa povabil, da je poučeval njegove mlade baletne plesalce. Kaj kmalu je ta vadba postala znana tudi izven New Yorka. Tako kot plesalci so bili tudi igralci in igralke, športniki ter bogataši navdušeni nad vadbo, pri kateri so razvijali moč brez povečevanja obsega telesa, uravnovešali to moč s povečevanjem gibljivosti in dosegali popolno harmonijo med umom in telesom.

Joseph Pilates je umrl leta 1967, v sedeminosemdesetem letu starosti. Njegova žena Clara je predala studio Romani Kryzanovski, Josephovi učenki (direktorica Pilates centra v New Yorku na 8. aveniji je postala leta 1970), ki je priljubljeno in učinkovito tehniko poučevala naprej.

Drugi njegovi učenci so odprli svoje centre, sčasoma so spreminjali originalno tehniko in vaje glede na znanje, ki so ga imeli še iz drugih, ponavadi plesnih znanj.

Tako se sedanja tehnika nekoliko razlikuje od originalne, saj so originalne vaje pretežke za izvajanje pri ljudeh, ki niso profesionalni plesalci ali vrhunski športniki.

Pilates vadba je postala del plesnega treninga za profesionalne plesalce ali druge športnike. Uporablja se tudi pri rehabilitaciji po poškodbah, za izboljševanje telesne drže in v preventivne namene.

ZNANI CITATI JOSEPHA PILATESA:

“A few well-designed movements, properly performed in a balanced sequence, are worth hours of doing sloppy calisthenics or forced contortion.”

“The science of Contrology disproves that prevalent and all-too-trite saying, “You’re only as old as you feel.” The art of Contrology proves that the only real guide to your true age lies not in years or how you THINK you feel but as you ACTUALLY are as infallibly indicated by the degree of natural and normal flexibility enjoyed by your spine throughout life.”

“Contrology is complete coordination of body, mind, and spirit. Through Contrology you first purposefully acquire complete control of your own body and then through proper repetition of its exercises you gradually and progressively acquire that natural rhythm and coordination associated with all your subconscious activities. “

“lt is the mind itself which builds the body”.

“Above all, learn how to breathe correctly.”

Vas zanima področje pilatesa? Pridružite se nam na usposabljanju in si pridobite mednarodno veljaven naziv!