Skupinska vadba

dr. Petra Zaletel, Fakulteta za šport in Fitnes zveza Slovenije

Skupinska fitnes vadba ali aerobika je dlje časa trajajoča ciklična aktivnost, nizke do srednje – zmerne intenzivnosti, ki povzroča učinkovite spremembe v srčno-žilnem in dihalnem sistemu, ki vključuje večje mišične skupine v dinamičnem načinu dela, predvsem spodnje ekstremitete. Kot sistem vaj je bila aerobika v svoji prvotni obliki zamišljena kot prostočasna zaposlitev odraslih. Če pogledamo njene osnovne cilje, ki predstavljajo izboljšanje in ohranjanje osnovnih gibalnih funkcij lokomotornega aparata in pri tem ne pozabimo, da jo izvajamo ob glasbi s poudarkom na boljšem počutju in uživanju v gibanju ob glasbi, potem ima ta ista vadba prav tako zelo pomembno vlogo tudi pri drugih starostnih skupinah.

Pri aerobiki uporabljamo elemente naravnega gibanja, kot sta hoja in tek ter vrsto njunih različic. Številne preproste korake in gibalne strukture pri aerobiki povezujemo v kratke koreografije, ki jih potem ponavljamo toliko časa, da dosežemo aerobne učinke (vsaj 15 do 20 minut). Tako spodbudimo aerobne – oksidacijske energijske procese, ki povečajo porabo telesnih maščob. Ponavadi v glavnem delu ure izvajamo poleg koreografije tudi vaje za moč oz. oblikovanje telesa in nato še statično raztezanje ali stretching v zaključnem delu.

Vadbena ura aerobike traja 60 (do redkeje 90) minut. Z ustrezno načrtovano in izvajano aerobno vadbo lahko preprečimo prekomerno težo, zmanjšamo odstotek podkožnega maščevja, povečamo mišični tonus, krepimo mišično-kostni sistem, ohranjamo oz. razvijamo dihalne in srčno-žilne sposobnosti, znižamo krvni tlak, pozitivno vplivamo na počutje – pozitivno samopodobo, ipd.

Vrsta raziskav preučuje metabolične procese in vplive različnih zvrsti aerobike na spremembe morfoloških in funkcionalno fizioloških parametrov odraslih oseb, vključenih v vadbo določeno časovno obdobje. Vse ugotavljajo porast maksimalne porabe kisika 10-20% (kazalec posameznikove aerobne moči), pri vsaj 3-krat tedenski vadbi po 30 minut, vendar pa mora biti vadba za zmanjšanje podkožnega maščevja bolj intenzivna in daljša.

Pri načrtovanju in izvajanju vadbe imajo veliko vlogo vaditelji oz inštruktorji aerobike. Poleg odličnih opazovalcev in izredno komunikativnih ljudi, morajo imeti inštruktorji aerobike velik posluh za različne potrebe ljudi, smisel za koreografijo, prav tako pa morajo do podrobnosti poznati delovanje človeškega telesa, tako z motoričnega kot s funkcionalnega vidika. Zelo pomembno je tudi inštruktorjevo strokovno znanje ustreznih metodičnih postopkov za vodenje ure aerobike ter ustvarjanje dobrega vzdušja in dvigovanje motivacije za vadbo.

Se želite izobraževati na področju skupinske vadbe? Pridružite se nam na usposabljanjih!